Personality - a person as an object
2022
Seoul
11.25 - 12.7
Duo exhibition
@metaphor32
Hwaran - Moonassi Duo exhibition
Personality - a person as an object
Gyeonwolmangji (見月忘指); a proverbial phrase that means, “Once you've seen the moon, forget your finger. It means that once you have grasped the reality, you don't need to be bothered by anything else, but the artists Hua Lan and Muna seem to be saying that before you forget your finger, you should take a second look at where it was pointing. When we read a portrait, we first try to figure out who the person is. We try to identify the person's race from their skin color, and their gender from their facial features. Furthermore, we try to read the person's age and current state of mind by observing their facial features. However, Hwalan and Muna want us to take a fresh look at the people on the screen by calling attention to these unconscious perceptions. They want us to look at the people on the screen as if we were looking at the objects around us, as if we were looking at a vase, or as if we were looking at the trees lining the roadside.
When you come face to face with Hwaran's works, teeth, neck, mouth, and rain, you will find yourself looking at the eyes, nose, mouth, and ears that you have always seen and thought you knew so well. “Look at this person,” he says, but it's hard to tell what kind of person he is. The portrait is deconstructed and presented in a way that allows the viewer to look at it from multiple perspectives, like an oriental painting, where when looking at a mountain from a distance, one sees the beauty of the ridge, notices the beauty of the rocks, and then looks at the different shapes of the trees and the people passing beneath them.
Moonassi's portraits are no different. The figures, in poses you might encounter on the street at any time, look as if they have been standing there for tens of minutes. The typical background that we would normally pass by unnoticed is highlighted and illuminated as the main character. The artist seems to want the viewer to look at the 'people' as 'objects', just as we look at the objects in a still life painting. ©Moonassi
화란 - 무나씨 듀오전
인물 - 오브제로서의 사람
견월망지(見月忘指); 달을 봤으면 손가락을 잊어버리라는 고사성어이다. 실체를 파악하였다면 그 이외의 것에는 더 이상 얽매일 필요가 없다-는 의미이지만, 작가 화란과 무나씨는 손가락을 잊기 이전에 한 번 더 그 손가락이 가리키는 곳이 정녕 어디였는지 다시 한번 살펴보 라-고 말하는 듯하다.
인물 초상화를 읽을 때 우리는 먼저 그 인물이 누구인지를 파악하기 위해 애를 쓴다. 그 사람의 피부색을 통해 인종을 구별하고 이목구비 를 보고 성별을 파악하려 한다. 나아가 이목구비를 관찰하고 인물의 연령이나 현재의 마음 상태를 읽어내려고 한다. 하지만 화란, 무나씨 두 작가는 우리의 그런 무의식적 인식 작용을 환기시켜 화면 속 인물 을 새삼스레 다시 바라봐주기를 원한다. 마치 주변에 놓인가구나 화 병을 바라볼 때처럼, 길가에 늘어선 가로수를 바라볼 때처럼 조금은 무덤덤하게, 편견 없이 바라봐주기를 원하는 것이다.
화란 작가의 작품, 이, 목, 구, 비 를 마주하게되면, 늘 보아 서 잘 알고있다 생각했던 눈, 코, 입, 귀를 생경하게 바라보게 될 것이 다. '이 사람을 보라'-하고 그려놓았지만 그가 어떤 사람인지 가늠하 기 어렵다. 마치 산을 멀리서 바라볼 때 능선의 아름다움을 보고, 바 위의 아름다움에 주목했다가 각기 다른 나무의 형태를, 또 그 아래를 지나가는 사람들의 모습을 다각도로 표현했던 동양화의 그것처럼, 인 물을 하나의 산수화를 감상하듯 다각의 시선으로 바라보도록 해체하여 제시하고 있다.
무나씨의 인물화도 마찬가지이다. 길에서 언제든 마주칠법한 포즈의 인물 입상들은 마치 거기에 수십 분 동안 서 있었던 것만 같다. 평소 에는 무심코 지나치고 말았을 전형적인 배경으로서의 인물을 주인공 으로 부각시키고 조명한다. 마치 정물화의 사물을 바라볼 때처럼 작 가는 관객에게 '사람'을 '오브제'로 바라보기를 원하는 것 같다. ©무나씨